Ja Też Kiedyś Chciałem transportować ponadgabaryty. Nie Wychodziło Mi Zanim Znalazłem TO - trans info

transport ponadgabarytowy

Transport ponadgabarytowy

Transport ciężki lub transport ponadgabarytowy to przewóz towarów niezgodnych z przepisami dotyczącymi transportu drogowego pod względem wymiarów takich jak długość, szerokość, wysokość lub masy. Jeśli taki transport ma się odbyć, r

Dodane: 04-12-2020 09:18
Ja Też Kiedyś Chciałem transportować ponadgabaryty. Nie Wychodziło Mi Zanim Znalazłem TO - trans info transport ponadgabarytowy
ząd musi wystąpić o zezwolenie lub zwolnienie. Niektóre przykłady transportu ponadgabarytowego to transport belek betonowych, transformatorów, a także transport maszyn oraz narzędzi do budowy dróg i dużych części turbin wiatrowych. Żurawie teleskopowe jak i również niektóre narzędzia rolnicze również podlegają transportowi ponadgabarytowemu. Czasami transport, który trzeba wykonać, jest tak duży, szeroki lub długi, że trzeba uwzględnić eskortę transportową. Oznacza to po prostu, że jeden lub więcej pojazdów jeździ razem z transportem, aby upewnić się, że wszystko działa sprawnie. Transport ponadgabarytowy zwany może być również jako transport specjalny występuje na drogach relatywnie rzadko, ponieważ zorganizowanie go wymaga wiele przygotowań, lecz czasem jest on niezbędny.


Taki transport wymaga nie tylko odpowiednich

Transport ponadgabarytowy umożliwia przewóz ładunków o większych wymiarach niż normalnie dopuszczalnych do ruchu drogowego na drogach publicznych. Warunki przewozu takiego transportu: Ładunki mogą wynosić powyżej 42 ton. Szerokość takiego transportu może wynosić powyżej 2,5 m. Długość całego transportu: naczepa może być długa powyżej 16,5m, przyczepa może mieć długość większą niż 18,5m. Taki transport wymaga nie tylko odpowiednich zezwoleń, oraz wytyczenia odpowiedniej trasy. Czasami ze względu na różne ograniczenia warto zaplanować częściowy przewóz ładunku barkami rzeką.

Transport maszyn możemy wykonywać przy pomocy różnych rodzajów transportu także rzeką przy pomocy barek lub przy pomocy helikoptera Przy bardzo wielkich ładunkach maszyn wykorzystujemy wspomniany wyżej transport ponadgabarytowy. W trakcie takiego transportu przewozi się maszyny górnicze, rolnicze, budowlane, wykorzystywane w leśnictwie. Przewozi się także inne ładunki: silosy, zbiorniki, elementy elektrowni wiatrowych, elementy mostów (przęsła) i wież, dźwigi, jachty i inne.

Transport ciężki umożliwia przewóz wspomnianych wyżej ciężkich ładunków. W przeszłości wielokrotnie widywałem przewóz ciężkiej koparki przy pomocy przyczepy niskopodwoziowej. Kiedyś słyszałem o transporcie ciężkiej iglicy przy pomocy helikoptera.


Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia

Transport bardzo rzadko kojarzy się z koniecznością załatwiania wielu formalności. I rzeczywiście często jest on realizowany na zasadach ogólnych, które nie wymagają jakichś specjalnych pozwoleń, czy przygotowań. Inaczej jest jednak w przypadku transportu ciężkiego. Transport ponadgabarytowy wymaga różnego rodzaju zezwoleń, protokołów, czy planów.
Aby transport mógł odbyć się daną trasą, musi ona być sprawdzona pod kątem między innymi nośności. Dopiero fachowe ekspertyzy pozwalają konkretne odcinki do trasy włączyć. Ale i to nie wszystko. Ekspertyzy trafiają bowiem wraz z podaniem o zezwolenie do odpowiednich instytucji. I dopiero one wydają decyzję, czy rzeczywiście na danej trasie może być wykonany transport ciężki dla konkretnego ładunku. Do tego dochodzi jeszcze kwestia ubezpieczenia, czy przygotowania protokołu objazdu trasy, gdy zajdzie taka potrzeba. Jak więc widać transport maszyn, hal, czy różnego rodzaju zbiorników wiąże się bardzo ściśle z zaawansowanymi procedurami i licznymi formalnościami.


To nigdy nie jest tak że

Transport ciężki ze względu na swoją specyfikę, wiąże się z koniecznością indywidualnego planowania trasy. To nigdy nie jest tak, że podobne wagowo ładunki zawsze da się przewieźć dokładnie tą sama drogą. Co więcej, transport ponadgabarytowy łączy w sobie często elementy transportu drogowego z kolejowym, rzecznym, czy morskim. Dlaczego tak się dzieje? Są bowiem takie drogi, które nie wytrzymają obciążenia ładunku. Transport więc nimi mógłby doprowadzić do zniszczeń infrastruktury, a nawet spowodować zagrożenie bezpieczeństwa na drodze. Jak więc widać, trasa, a zwłaszcza jej planowanie, są tutaj niezwykle istotne.
Jak więc taką trasę się układa? Przede wszystkim robią to specjaliści od logistyki. Ich zadaniem jest wyznaczyć trasę optymalną. Analizują więc stan i możliwości infrastruktury, a następnie wyznaczają poszczególne etapy tak, aby zminimalizować koszty transportu. to właśnie dzięki nim transport maszyn, czy innych ciężkich ładunków jest możliwy, a jednocześnie bezpieczny dla wszystkich.



© 2019 http://trans-info.przedszkole3.tychy.pl/