przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.
Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.
Transport ciężki
Transport ciężki to inne określenie dla gałęzi przemysłu, jaką jest transport ponadgabarytowy. W tej nazwie znaleźć można odzwierciedlenie jej charakteru. I to na kilku płaszczyznach.
Słowo ciężki to po pierwsze odniesienie do wielkości i ciężkości towarów. Tradycyjnie na polskich drogach transportować można produkty o łącznej masie 42 ton. Tymczasem maszyny, różnego rodzaju sprzęty, czy hale ciężar ten przekraczają. Wszystko więc co waży więcej niż 42 tony, musi być transportowane w specjalnych warunkach.
Drugą płaszczyzną transportu ciężkiego, jest jego logistyka. Transport maszyn, czy elementów infrastruktury naprawdę nie jest organizacyjnie łatwy. Nie każdą trasą da się go zorganizować. Takie elementy, jak rondo, most, czy wysoki krawężnik mogą w tym przypadku uczynić trasę nieprzejezdną. Zorganizowanie więc wszystkiego cale nie jest łatwe. Tym bardziej, że dochodzą do tego dodatkowe elementy, związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi.
I tak oto transport ciężki, wcale lekkim nie jest.
Trudno bowiem wyobrazić sobie na przykład
Wszystkie pojazdy, które poruszają się po drogach przeznaczone są do transportu, czy to ludzi, czy maszyn, czy innych towarów. Ale nie wszystkie nadają się do transportu ładunków nadgabarytowych. Do tego potrzebne są specjalne środki transportu oraz specyficzna organizacja całego procesu.
Jeśli więc ktoś chce przewieźć ładunek, który na przykład waży więcej niż 42 tony, lub jest wyższy niż 4 metry, musi zamówić usługę, jaką jest transport ponadgabarytowy. To właśnie on zajmuje się przewozem tych wszystkich ładunków, które swoimi gabarytami wykraczają poza przyjęte normy. Transport ciężki oczywiście organizowany jest przez jednostki do tego wyspecjalizowane. No i zawsze odbywa się dopiero po uzyskaniu od odpowiedniej instytucji zgody. Taką zgodę uzyskuje się po złożeniu specjalnego wniosku, w którym muszą być zawarte niezbędne dokumenty dotyczące planowanej trasy. Trudno bowiem wyobrazić sobie na przykład transport maszyn budowlanych, których wysokość przekracza wysokość wiaduktu, a ciężar, udźwig mostu.
Jest to określenie na przewóz ładunku
W przemyśle ciężkim, tak jak w każdej innej branży, ważne jest dbanie o obsługę klienta. Szczególnie istotna jest kwestia dostawy zamówionego towaru. W przypadku ponadwymiarowych produktów potrzebny jest transport ponadgabarytowy. Jest to określenie na przewóz ładunku, którego masa i wielkość przekracza obowiązujące normy na drogach. W głównej mierze polega na dostosowaniu środka transportu do przewożonej rzeczy.
Transport maszyn jest jednym z elementów, który wymaga zaangażowania wielu osób. Producenci z przemysłu ciężkiego często sięgają po pomoc specjalistycznych firm transportowych. To one w dużej mierze zajmują się przygotowaniem, bezpiecznym przewozem oraz rozładunkiem powierzonego im towaru. Praca na tak wielu poziomach wiąże się z wysokim poziomem odpowiedzialności.
Przewóz produktów ponadgabarytowych nie jest prostym i łatwym zadaniem. Transport ciężki to praca w wymagających warunkach poparta obszerną wiedzą z zakresu logistyki oraz norm panujących na drogach krajowych i międzynarodowych.